måndag 12 september 2011

Frågorna som kom idag på lektionen!

Varför är det så svårt för killar att "komma ut"? (att berätta om det.)
Alla ser ju män som män. Män ska vara starka och inte rädda för något. De ska vara så manliga som möjligt. De ska vara tuffa! Men om folk ser att någon man är homosexuell, så ser man ner på den personen eller aa vissa gör i alla fall det. Homosexuella män är oftast väldigt skrajja av sig och väldigt feminina av sig och vågar inte ens döda en spindel, istället springer dom iväg gallskrikandes...
Jag tror det flesta homosexuella vet om detta, och vill därefter inte berätta om det för de vet att hela deras liv kommer förändras då.
Jag kan tillägga att jag inte känner någon som är homosexuell så jag vet inte så mycket om dom men jag skriver som jag tror i alla fall :)

Varför tror många att tjejer som spelar fotboll automatiskt är lesbiska?
Jag känner många tjejkompisar som spelar fotboll och ingen är lesbiska! jag tycker personligen själv att det är skitsnack. De borde sluta snacka om det för det stämmer inte alls! Varför ska man tro de?
Tänk om vi tänkte tvärtom istället, att alla män som spelar fotboll är bögar? samma fråga samma svar...
Alla är människor i vilket fall som helst! Alla tycker alltid om något som är lite udda som tex fotboll eller att tjejer jobbar på någon bil firma eller är lastbilschafför. Livet vore fruktansvärt tråkigt om bara tjejer fick hålla på med sina" tjej jobb" och alla män med sina "män jobb".. Det är bara bra med lite olika variationer.

1 kommentar:

  1. Som du skriver så ska män enligt normen vara starka och orädda. Många tror att alla homosexuella män är fjolliga, med mera, men det är ju en stereotyp. Det innebär att det finns många män som är homosexuella, men det är inte något som folk tror om den personen för han uppfyller inte stereotypen. En man som arbetar som lastbilschaufför och ser hur tuff ut som helst kan, utan att det är något konstigt, vara gay.

    Visst är det inte så att alla tjejer som håller på med fotboll är lesbiska, men det finns en sådan fördom. Kollar man på forum på internet finns det nästan alltid skvaller om fotbollstjejer och vem som är lesbisk eller ej. Jag tror att det mycket handlar om att sport har varit något bara män har sysslat med i många många år. Nu har tjejer tillträde till det och även för dem behövs vissa saker som styrka, snabbhet, teknik. Dessa saker har setts som typiskt manliga, vilket betyder att om en kvinna har dessa kvaliteter så ses hon som manlig, och inte en riktigt kvinna. Då dras lätt slutsatsen att hon måste vara lesbisk.

    Jag tycker bara det är onödigt att tänka på det sättet. Vårt samhälle har förändrats mycket de senaste årtiondena och det behöver inte vara så uppdelat mellan manligt och kvinnligt längre. Allt ska väl få göra vad de är intresserade av och är bra på? Precis som du skriver skulle det vara trist om vi fortsätter att vara så begränsade utifrån vilket kön vi har. Variation är bra!

    //Sara

    SvaraRadera